Monday, November 4, 2013

Guru KGSK


Assalamualaikum

Hai all, sepanjang tahun 2013 ni sgt busy dgn kehidupan seharian yg penuh dgn pancaroba. Pelbagai dugaan, cabaran, ujian yang dilalui dari April - Oktober. Segala yg dirancangkan oleh ALLAH sgt bermakna utk aku..sgt bersyukur diberi rezeki dan diberi peluang untuk berkhidmat sbg guru KGSK (kumpulan guru simpanan kebangsaan) di SMK Munshi Sulaiman BP
Alhamdulillah. Walaupun dari skola lg aku x pnh suka pd skola tu sbb rasanye smua tau history skola tu, tp, aku abaikan perasaan tak suka tu demi utk mndpt pengalaman. Yeee... aku akui pengalaman yg sgt bermakna, sgt mencabar y aku rasa spnjg aku berkhidmat di skola trsebut.

Pemulaan aku dan Erin mncari kerja, mohon mcm2 skola, alhmdulillah dpt sokongan y kuat dr pengetua SMKMS ni dan nama dihantar ke PPD. 8 April 2013 aku dilantik dan harus melapor diri di skola. YeayYy... sgt suke... hihi... 9 April 2013 aku dh de kelas, aku diberi kelas mengajar Amalan Bahasa Melayu kelas Peralihan. Sgt mencabar dan menguji kesabaran aku bile aku ajar kelas smuanye bdk cina.. 

Ni laa kat kelas peralihan...mesti kne penuh 1 papan putih ni, kalo x diorg da siap bising bagai nk rak...stress...ade gk tgh ajar diorg main ceper... eh... sukati je..langsung x reti nk hormat cikgu. (latihan cikgu jgk kne bg jwpan, nama nk wt sndiri x de makna nye !!)

Ya ALLAH, diorg x fhm bahasa melayu, pastu bnde simple pon x tau.. pelik la, tak kn buat ayat guna perkataan *pokok* pon x reti. Sabar jek la.. seminggu je aku pegang kelas peralihan dan selepas tu aku diberi tugas baru utk ajar B.Melayu form 1 dan Geografi F.2... Total hours per week 29jam..perghh... penat weh... PBS lg... Utk subjek geografi aku ajar 2 kelas pandai dan 1 kelas sederhana... boleh la... x kire la kelas mana y pasti budak2 smua *Banyak cakap* *banyak menganjing* eh.. eh...slmt aku ni penyabar... aku x reti nk marah2, tp, bile aku betol2 marah diorg x de nye takut...Selamat ade rotan... dpt la rotan tangan diorg klo degil / malas.

Aku ditamatkn perkhidmatan pd 6 Julai 2013.. Sedih juga rasa. Terasa sayang pon ade. Rasa risau lepas ni aku nk kje mana. So, aku decide spnjg bulan puasa aku fokus pd anak aku, nk rest kan diri aku sbb kes GUGUR awal Jun hr tu. HmMm... 

28 Ogos 2013 aku dpt panggilan telefon daripada pihak PPD BP y bertanyakan pd aku msih berminat utk berkhidmat sbg guru KGSK di SMK Munshi Sulaiman. Ye..aku ckp la aku msih berminat mmndgkn aku lom dpt kje dr mana2 kan.. jd aku diarahkn lapor diri 2 September 2013.. Hah !! kali ni aku ajar peralihan subjek Amalan B.Melayu dgn Pendidikan Seni Visual F.2... hahah.. PSV?? boleh ke? padahal aku x berseni langsung...tp, alhmdulillah dipermudahkn urusan. terima kasih Cikgu Hazira y byk tolng ajar aku mcm2 ttg PSV. Ade PBS juga PSV ni.. layan je laaa.... 31 Oktober 2013 aku dah ditamatkn kontrak KGSK... huhu..kejap je... tak pe..kejap pon tetap pengalaman kan...

Bulan 4-6 aku agak lincah juga smpai aku x jaga kandungan aku, aku terlalu semangat nk mendidik, tp, malangnya kebanyakan pelajar2 bukan nk bersungguh2 blajar. Sampai la 1 Jun 2013 aku keguguran. Ya ALLAH,.. sakit sgt rasa.. sedih apatah lg. Tp, nk buat camne, bukan rezeki aku dan suami utk peroleh anak pd waktu tu. Aku redha. Kebetulan masa tu cuti sekolah pertengahan tahun, jd aku dpt laa rest slps keguguran.

Awal September aku dpt tahu aku mengandung lagi. Alhamdulillah ALLAH beri lagi kami rezeki anak. Aku akan jaga sebaik mungkin. Jadi, moral of da story, aku x de nk beriye sgt mengajar budak peralihan y already malas, agk kurng ajar tu..jd aku ajar mana y mampu...x larat da lg aku nk jerit2 marah2 suruh diorg buat kje, suruh diorg diam atau sbg nye... so, aku kne cari jalan supaya kandungan aku selamat. HiHihi... 

Now da tamat perkhidmatan KGSK ni, apa ye aku nk wt d November-December ni? errr... err... No idea! pape pon aku akn terus dan terus apply kje kat mana2 jee as pendidik. Harap tahun depan ade rezeki kerja utk aku. Moga dipermudahkan urusan aku pada hari2 akan datang. Amin...

Untuk pelajar2 SMK Munshi Sulaiman, teruskan usaha untuk mencapai kejayaan. Amin..Amin..Amin...

Masa ni sambutan Hari Raya di SMKMS... hensem2 kan budak2 ni.. huhu....
*** nak sambung PHD tp kne cari universiti mana nk taja ni... hihi... means kne apply mnjadi tenaga pengajar. Tu je salah satu cara utk realisasikan impian aku ***


0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

Yaya Destiny Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template