Wednesday, March 9, 2011

KeGATALan semasa Hamil


Satu lagi masalah yg melanda aku ketika mengandung adalah gatal2. Rasanya gatal2 yg paling teruk yg pernah aku alami kerana aku sedikit sebanyakmmg mempunyai masalah alahan kulit. Kegatalan tu makin teruk..malah habis berjangkit ke seluruh badan. Aduhai...tak dapat nak gambarkan kegatalan yg menyerang...Aku memang tak boleh nak tahan diri daripada menggaru. Kadang2 rasa dah macam monyet pulak asyik menggaru jer! Hehehe. Bayangkanlah aku tidur pun ditemani sikat.

Agak teruk juga dugaan yg aku terima pada trimester yg terakhir ni. Aku langsung tak boleh berpeluh dan panas, habis ruam naik, bukan itu sahaja, bintik0bintik merah yg gatal tumbuh bagai cendawan hidup selepas hujan kat 1 badan aku ni. Memang ramai yg cakap "YAYA, JANGAN MENGGARU NANTI PARUT...." tapi... berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul.... ingat senang kee nk bertahan kalo dah gatal 1 badan??? Errrr....

Hasil aku mencari info, punca dan tips mengenai masalah kegatalan ini, ada yg menyatakan bahawa *** kegatalan kulit ketika hamil adalah sesuatu yg sukar dirawat. Apatah lg ada sesuatu masalah kegatalan kulit ini hanya akan berakhir setelahs elesai melahirkan anak. Ini bermakna selagi wanita itu hamil, selagi itulah dia akan merasa kegatalan kulit. ***

Inilah perjuangan seorang ibu. Tentu kita semua merasa insaf apabila mengenang kesusahan ibu semasa melahirkan kita. pelbagai ujian yang diterima dan ditempuh dengan sabar.

okeylah...rasa nye aku nk mencari punca / tips berlakunya masalah kegatalan kulit ini... Akhir kata, hargailah pengorbanan ibumu yg melahirkanmu...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

Yaya Destiny Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template