Wednesday, December 16, 2009

Awal Muharam



Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Madinah
Atas Keyakinan dan Iman Yang Teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu
Rela Berkorban Harta dan Nyawa
Demi Menegakkan Islam Tercinta

Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan

Oleh Itu
Mari SemuaKita Sambut Maal Hijrah
Tingkatkan Semangat
Tegakkan Syiar Islam
Untuk Sepanjang Zaman
Untuk Sepanjang Zaman
Untuk Sepanjang Zaman

HIJRAH


1 Muharram 1431…1st day in islamic calendar…its a new year for umat islam..time skolah rendah dulu tibe maal hijrah lagu kat atas ni la yang aku nyanyikan….masuk nasyid heheheee…inilah masenye tuk kite bukak buku baru…


Hijrah means migration…di mana on this day berlakunya penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabatnya dari Mekah ke Madinah. Peristiwa tu adalah satu strategi dlm perjuangan, menunjukkan keimanan,pengorbanan dan kesungguhan untuk menentukan umat islam di masa hadapan lebih terjamin.


Maal Hijrah also mean changes from bad to good side and can be said as starting point and evaluate inner-self on self achievement. Satu tuntutan supaya umat islam berkorban utk satu perubahan. Allah telah membuka peluang kpd mereka yg ingin berhijrah melalui firman Nya dlm


Surah An-Nisa’ ayat 100:


Marilah kita membina kembali keazaman sempena tahun baru hijrah ni utk meningkatkn kualiti perhambaan kpd Allah dgn berbekalkn ketulusan hati. Rasulullah s.a.w dlm sabdanya yg bermaksud: “SESUNGGUHNYA SESUATU AMALAN ITU BERGANTUNG KEPADA NIAT DAN BAGI SETIAP INSAN ITU APA YANG DINIATKANNYA”.


So,marilah kita betulkn niat,tetapkn arah dan destinasi,selarikan matlamat, mudah

-mudahan Allah melakarkan kita perjalanan yg sentiasa dirahmati-Nya dan ditempatkn di bawah golongan hambaNya yg beriman

6 comments:

Bee Bee World on December 16, 2009 at 7:24 PM said...

alhamdulillah..hahahaha..aku rasa kita ley masuk kumpulan nasyid dowh.l.

Yaya Johorean on December 16, 2009 at 7:32 PM said...

Betol. Dah bape kali gak kte nyanyi practice kan..heheh...

Bee Bee World on December 16, 2009 at 10:08 PM said...

tol2..utk UTHM..oryte x?

-reza-bul4t-nipi- on December 17, 2009 at 4:48 AM said...

buleh,buleh... tp comform huncur sbb korang mesti bantai gelak masa nyanyi..:p

Apple Pie on December 17, 2009 at 6:34 PM said...

hhhmmm, yaya, it's no longer 1 muharam 1428 like in the above post,

it's 1 muharram 1431 already :)

peace.

Yaya Johorean on December 17, 2009 at 10:09 PM said...

nmpak sgt copy paste... thnkx jj... :-P

Related Posts with Thumbnails
 

Yaya Destiny Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template