Wednesday, December 2, 2009

Adakah Anda kawan spt ini??


Ketika pemilihan beginilah masa terbaik untuk kita menilai sejauhmana erti PERSAHABATAN, SETIA KAWAN dan KEPENTINGAN PERIBADI mendahului segala-galanya.

Ada rakan yang ketawa dan tersenyum kerana dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang mempunyai semangat setia kawan yang tinggi samada dalam situasi senang atau susah, terutamanya ketika mengatur strategi untuk mengharungi pertandingan yang bakal dilalui.

Ada juga rakan yang menangis, kerana terkejut dan terkilan dengan sikap sahabat yang tidak mempunyai semangat setia kawan dan lebih mementingkan peribadi…walaupun sebelum ini sudah terlalu banyak yang dibantu rakan tersebut.

Aku ditanya, apakah pandangan saudara tentang perkara itu. Aku menjawab dengan mudah, “anggaplah itu satu proses pembelajaran yang tidak mungkin boleh diperolehi dari mana-mana institusi pengajian”.

Untuk menilai persahabatan dan setia kawan, perlu menunggu masa kita dalam kesusahan dan kesempitan. Waktu itu baru kita dapat melihat dimanakah erti persahabatan dan setiakawan yang dijana dengan rasa ikhlas dan kejujuran. Siapa kawan dan sahabat sebenar kita.


Secara peribadi saya melihat antara KAWAN dan SAHABAT itu dua perkara yang berbeza. Kawan lebih banyak bersama kita apabila kita dalam situasi yang menyenangkan dan hanya mampu memberi kesenangan kepada orang lain. Sahabat pula adalah rakan dan teman yang akan sentiasa bersama kita samada kita dalam keadaan senang ataupun susah.


ANDA TERGOLONG DLM KAWAN KERANA KEPENTINGAN? ADE KEPENTINGAN BARU KAWAN... ADAKAH..??

- Siapa makan cili dia terasa pedasnya -


Moral nye...

Sendiri Mau ingat arr

8 comments:

Bee Bee World on December 2, 2009 at 10:58 PM said...

susah nak judge kwan n sahabat..aper pun yg pasti sahabat yg paling baik dan layak di panggil sahabat adalah diri sendiri...

x kire lah...kiter kat maner pun...diri kiter jerk yg paling setia ngn kiter..

ke-2..buku...buku antara sahabat paling baik utk manusia..x cayer?cuber ko try..hik2...

aku dah x kisah...kawan..sahabat...

kadang2 samer jerk...[ayt twr hati]..

pe pun...

aku happy...naper nak peningkan pale..sedangkan hidup nie terlalu indah utk dinikmati..tol x..

Lavender on December 3, 2009 at 2:26 AM said...

YAYA, KAU PERLI AKU YE. TERASA TAU. TAPI, BAGUS JUGA ENTRI NI. BOLEH BUAT AKU IMBAS BALIK. DULU AKU PERNAH RAPAT DENGAN SEORANG KAWAN TETAPI SEJUJURNYA AKU BERKAWAN DENGAN DIA KERANA DIA BIJAK, DAN SEORANG YANG BANYAK IDEA DI OFIS. bANYAK YANG AKU BELAJAR DARI DIA DAN DIE PUN MENGANGGAP AKU KAWAN DAN SAHABAT DIA. SELAMA 4 TAHUN TU. TAPI, TIBA2 AKU BERKAWAN RAPAT DENGAN SEORANG ANAK DATO. AKU TERUS LUPAKAN DIA. MEMANG BETOL KAWAN PERTAMA AKU TU TAK ADA DUIT HANYA BERBEKALKAN KEBIJAKAN, TAPI, AKU TINGGALKAN DIA KESEORANGAN DAN AKU MULA MENCARI PENGARUH AKU.AKU SUKA ORANG IKUT CAKAP AKU. TAK TAHU LAH KENAPA.

SEKARANG NI, APA YANG AKU PERNAH BUAT TU TERJADI DEKAT DIRI AKU. AKU BARU DITUKARKAN KE BAHAGIAN LAIN DI OFIS, DAN KAWAN AKU ANAK DATO MELANJUTKAN PELAJARAN MASTER DI NEW ZEALAND.AKU TIADA KAWAN DAN YANG PASTI AKU TIADA KEPENTINGAN APA-APA UNTUK ORANG LAIN BERKAWAN DENGAN AKU.APA YANG AKU DAPAT, AKU DAPAT RASA APA YANG KAWAN PERTAMA AKU TU RASA. BETAPA SAKITNYA HATI INI TIDAK DAPAT DIGAMBARKAN.

UNTUK YAYA, SEKIRANYA KAU ADA KAWAN KERANA KEPENTINGAN PERIBADI, BAIKLAH KAU JAUHKAN DIRI DARI DIA. ITULAH SEBAIK NYA. HATI PUN TAK SAKIT.

UNTUK BE BE, ADA BETOL APA YANG KAU CAKAP, CUMA, PESANAN AKU HARGAILAH KAWAN YANG ADA BAGI AKU KAWAN...SAHABAT TIDAK SAMA. HANYA ORAG YANG ADA SIFAT SETIA KAWAN YANG MEMAHAMI NYA.

YANG TERAKHIR, INGATLAH, AKU DAH LAMA MAKAN GARAM.
DARI AKU : LAVENDER.

Yaya Johorean on December 3, 2009 at 2:30 AM said...

Sape Lavender ni yee?? eh... aku x perli ko lah. Sorry.. ahakz...Neway thankz lerr coz komen. Thankz juga pd cerita tu. Agak menarik...dan..skrg ni kau ade kawan tak? Tak pe la..moralnya, kawan lah dengan semua tanpa memilih siapa dia, anak siapa... betul x?

BB, aku relax jugak... diam lg baik dr berkata2... :-)

Lavender on December 3, 2009 at 5:09 AM said...

AKU SUPER SENIOR. KALO AKU CAKAP SIAPA AKU BUAT PENING KAU JE.MENARIK KE CERITA AKU?CERITA BENAR DAN MENJADI PENGAJARAN BAGI AKU. AKU HARAP TAK TERJADI PADA ANAK TUNGGAL AKU KELAK. AKU SETUJU AYAT KAU TU YAYA DIAM LAGI BAIK DARI BERKATA-KATA. KERANA PULUT SANTAN BINASA KERANA MULUT BADAN BINASA.
KAU TULIS ENTRI NI KENAPA? ADA YANG BERKAWAN DENGAN KAU KERANA KEPENTINGAN KE? BIARKAN SAJA, PASTI DAN PERCAYALAH BHW ORG ITU AKAN DAPAT BALASAN NYA DI KEMUDIAN HARI, MACAM AKU DAPAT.

IKHLAS : LAVENDER

Bee Bee World on December 3, 2009 at 5:07 PM said...

for lavender...

owh ko dah dpt balasannyer ea....
tol...
memang setiap perbuatan ader balasannyer...
saper cakap aku x hargai setiap kwan/sahabat yg aku ader...
aku bg fakta yg sebenar...tol kan...hahahah...nobody is perfect kawan oi...kalau kiter shoot org..kiter x sedar yg kter cakap tue diri kiter sendiri...tol x..realiti tue...

Lavender on December 4, 2009 at 3:56 AM said...

BAGUS LAH KALAU KAU MENGHARGAI KAWAN TAPI AKU DAPAT RASAKAN KAU ATAU SESIAPA MUSTAHIL AKAN BERKAWAN DENGAN ORANG TANPA ADA KEPENTINGAN TIDAK KIRA DARI SEGI APA SEKALI PUN.

AKU SENTIASA SEDAR DUDUK DIRI NYA CIRI AKU. AKU TAK SHOOT SIAPA-SIAPA. MOHON MAAF LAH KALAU KAU ATAU YAYA ATAU SIAPA -SIAPA YANG TERASA HATI.

BE BE, KAU TAK KAN TAK ADA KAWAN YANG BERKAWAN DENGAN KAU KERANA SESUATU HAL.KALAU TAK ADA BAGUS LAH. KALAU ADA, KAU JAUH KAN LAH DIRI. SAMA NASIHAT UNTUK YAYA AKU BAGI PADA KAU.

Bee Bee World on December 5, 2009 at 1:56 AM said...

realitinyer lagi...honestly..memang ramai jerk kwan yg meungkin ley dipanggil kawanyg berkawan ngn aku ader sebab..ramai..

masa aku sekolah dulu cthnyer lah..dlm grup aku..aku sorg jerk yg p sek bw mtr n mtr aku sendiri..so member2 sumer berharap pada aku jerk..ley p melepak samer2..

samapilah aku ader scooter..coz diorg taw aku jenis yg x kisah..nak pinjam pon ley..now..biler aku sambung study n diorg kerja n ader keter sndiri dah lupe dah kat aku..dah x igt dah dulu kwn yg selalu amik diorg..sekarang nak amik aku pon agak berkira bagi alasan umah jauh..dulu aku x der pk pon umah diorg jauh...

aku x mengungkit..n sedar jer diri nie saper kan..aku cuber jd kawan n sahabat sebaik mungkin sampai mak aku kata aku nie aper2 lebeykan kwn dulu...

so now...kwn/sahabat ley jek cari kalau kiter nak..tp mak?x der duanyer..bek aku pentingkan mak aku...puas hati aku...tol x lavender..aku nie sebenarnyer dah ala2 give up pasal kes kwn2 nie...dah byk kali terkena..hahah beb..saper ley thn...sampai masuk u...tp x per lah..aku pon x perfect right..

Yaya Johorean on December 8, 2009 at 4:30 PM said...

Tp kan Lya, aku len skit dr cite ko. Mse skolah aku gak yg slalu bwk kawan aku kejap sorang ni kejap sorang ni, amik g skolah dpn umah hantar dpn umah...g kuar pon amik dan hantar.. ape ade hal. Memang happy time tu.. tp, alhamdulillah hubungan aku dan mereka (kawan skolah) sangat rapat sampai skrg...now dah ade yg da kwin.. hhehe...

Aku bru merasa kwn krn kepentingan ni start kt UiTM lah.. ade gak yg ku terasa dan merasa, tp, aku x nk fikir kn sgt. Bak kate mak aku, buat baik ng org jgn mngharp balasan.

Ko dah merasa dr skolah rupenye yee... rase nye sakit hati kan... tp, kte mampu mengawal nye... YeZzAaa...

Related Posts with Thumbnails
 

Yaya Destiny Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template